Zdrowiej - forum medycyny naturalnej

Nerwice, depresje etc oraz tarczyca - zaburzenia ze spektrum chad - jaka suplementacja?

beckermarta114 - 2018-02-09, 01:08
: Temat postu: zaburzenia ze spektrum chad - jaka suplementacja?
witam, odkąd pamiętam zmagam się ze stanami depresyjnymi, myslami "S". Mam prawie 4 dychy na karku, pochodzę z rodziny dysfunkcyjnej, obecnie zmagam się z wieloma trudnymi problemami życiowymi, co również przekłada się na mój stan psychiczny - jestem jednak świadoma, że to glownie moja "niemoc" uniemożliwia mi znalezienie wyjścia z tej chyba pozornie bezsensownej sytuacji. Jak to wyglada? Bywają dni gdy nie mam siły wstać z łóżka, totalny brak energii - mimo piętrzącej się pracy i mnóstwa obowiązków, po prostu olewam wszystko. Wszystko obojętne, tragiczne, lub straszliwie trudne do wykonania. jednym slowem - leze i rycze.
Miewam również lepsze dni - w któych nagle przybywa mi masa energii, pomysly plany, zapał i sily do działania, podejmuje się nowych obowiązków i w ogóle "o co mi kurde kiedyś chodziło"? Czasami, jednak, zamiast mega optymizmu, bywam drażliwa, agresywna wybuchowa - niczym tornado. Dziś już wiem że to zaburzenia ze spektrum CHAD.
Obecnie przyjmuję Lamotryginę - 100 dziennie. Jest lepiej - zdecydowanie mój nastrój jest mniej rozchwiany. Niestety, wciąż wpadam w stany depresyjne, odczuwam lęki, natrętnie pesymistyczne myśli, wciąż wracają stany zirytowania czy wręcz agresywnego zachowania. Najgorsze - nie znajduje sily na zmiane, wciaz wpadam w stany depresyjne, mimo chodzenia na terapie i brania leków.
Moje aktualne badania zalecane na forum są poprawne, jedynie ferrytyna w dolnej granicy normy (ze względu na endometriozę, miałam do niedawna anemię, ale terapia hormonalna zapobiegła jej), oraz niski poziom wit. D (14). Wszystkie chlorki, hormony tarczycy, morfologia - prawidłowa.

Czy dobrym pomysłem na start jest poniższa suplementacja - pod kątem zaleceń Tomakina, ale jednak nei wiem czy do końca:
magnez 4xdziennie (ok. 200), cynk - chyba ok. 3 g dziennie, selen, wit. D + K - 5000, omega 3 - ok. 1400 - 1600 epa (pięć olbrzymich kapsulek ktore ledwo lykam), zestaw wit. B (mocny zestaw, dane ilościowe:
Cholina 83 mg
Kwas pantotenowy 50 mg
Tiamina 50 mg
Ryboflawina (witamina B2) 50 mg
Witamina B6 50 mg
Niacyna 50 mg
Inozytol 50 mg
Kwas p-aminobenzoesowy (PABA)
Kwas foliowy 400 µg
Witamina B12 50 µg
Biotyna 50 µg

Biore to ok. 1 tygodnia (tak, wiem ze to krótko) i poki co - nie ma efektow.
czy tak jest ok? jesli tak, po jakim czasie powinna byc poprawa?
Frutarianin - 2018-02-09, 15:43
:
beckermarta114 napisał/a:
cynk - chyba ok. 3 g dziennie

3 g to aż 3000 mg, a dawka służąca uzupełnieniu cynku z tematu o suplementach to 50 mg dziennie, co jest i tak dużą ilością. Nie wydaje mi się, żeby było to bezpieczne, więc radzę przestać przyjmować takie ilości już teraz, zanim nawet odpowie tomakin.
beckermarta114 - 2018-02-10, 00:04
:
Pokręciłam, chodzi o 30 mg cynku dziennie - dzięki za czujność!
tomakin - 2018-02-13, 12:18
:
Podstawa to omega 3 - tutaj nauka ma najmocniejsze "dowody" w postaci badań, które potwierdzają znacznie niższy poziom u chorych. Celuj w 2000 mg EPA dziennie - czyli dodaj jeszcze jedną kapsułkę do tego co bierzesz.

Niektóre badania sugerują, że dobrym rozwiązaniem byłby kwas arachidonowy, tyle tylko, że znalezienie suplementu który go zawiera graniczy z cudem.

Reszta to w sumie dodatki, najważniejsze to cierpliwe branie omeg i czekanie, aż wysycą się komórki w mózgu - co zajmie długie miesiące. Za to efekt będzie trwały, w jednym badaniu osoby po 3 miesiącach suplementacji przebadano kilkanaście lat później, efekt dalej się utrzymywał.
kamber - 2018-03-13, 02:31
:
ja bym do tego jeszcze dodał Różeniec górski, NAC, źródło choliny, inozytol oraz dziurawiec (aczkolwiek z tym ostatnim ostrożnie bo nie wiadomo czy nie zaszła by interakcja z lamotraginą)

tutaj teksty źródłowe do w/w pozycji:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22017215
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8874839/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16449473
https://www.ncbi.nlm.nih....les/PMC5010734/